mattheuspad.reismee.nl

Etappe 2: Zoeterwoude - Reeuwijk

Deze etappe hebben we inmiddels succesvol afgerond, niet in drie maar in vijf (of is het zes?) stukken:

Zoeterwoude - Benthuizen op 23-october (17KM, ruim 4 uur lopen)

Benthuizen - Hazerswoude op 24-october (15 km)

Hazerswoude - Boskoop op 26-october (10 km)

Boskoop - Reewijk-Dorp op donderdag 29-october (9km enkele reis, Yvon pikt ons op)

Reewijk -Dorp - Sluipwijk (14 km, veel te veel) op 31-october

Sluipwijk - Driebruggen (8 km vice versa)

Het is wel mooi wandelen, zeker van Reewijk naar Driebruggen, dwars door de Reewijkse Plassen (zie ook de foto's)

Hieronder wat meer details over de gelopen route en onze wederwaardigheden:

Op zaterdag 23-october parkeren we de auto aan de Loethe in Zoeterwoude. Die lopen we af, steegje door en je komt langs de bakker (op de terugweg hebben we daar brood en speculaas gekocht). We volgen het Watertje door Zuidbuurt heen. Kilometers later gaan we linksaf de Geerweg op en volgen de Zoetermeerse Plas en de Slootweg. Uiteindelijk komen we dan via de Dorpsstraat Benthuizen binnen en lopen naar de van Leeuwenhoekstraat.

Die noteren we als goed beginpunt voor de volgende rondwandeling. We gaan hier de ophaalbrug over, de Dijk op en rechtsaf naar het Molenslootpad. Op de kaart was het al te zien: heel lang heel recht. In de verte zien we grote witte gebouwen, dat blijkt later de Heineken brouwerij in Zoeterwoude-Rijndijk.

Na dat hele eind rechtdoor komen we bij wat huizen langs de Welpoortseweg, wij moeten daar rechtsaf de Nieuweweg op en dan blijkt het nog een tering eind terug naar Zoeterwoude-Dorp. Brug over langs het Olivier B. Bommel museum en nog een klein stukje dan naar de auto.

Al met al totaal 17,2km gelopen.

Op 24-october was het plan Benthuizen - Boskoop, 9km kaarsrecht enkele reis en terug langs Hazerswoude (maar dat is samen wel erg lang, zeker 20km). We besluiten eerst naar Hazerswoude te gaan.

Vanaf ons vorige eindpunt weer dezelfde ophaalbrug over maar nu laten we het Molenslootpad links liggen en volgen de Dijk naar Westeinde en dan Hazerswoude. Wel spannend want de route die we volgen kan niet volgens Google - nou ja dat merken we dan wel.

Bij binnenkomst in Hazerswoude blijkt een klein stukje weg opgebroken, voor ons geen probleem. We lopen door Hazerswoude tot bij de Middelweg (met P-plek dus ons volgende beginpunt). Daarna twee lange stukken terug naar Benthuizen. Opmerkelijk is dat ze hier naast aardappelen en spruitjes ook spaanse olijfolie verkopen.

26-oct is dan een rondwandeling van Hazerswoude naar Boskoop. Die is met iets meer dan 10 km onze kortste wandeling tot dan toe. We doen er ruim 2 uur over. Ons nieuwe beginpunt ligt bij de IJsbaan Otweg bij het Paddegat in Boskoop. De terugweg voert ons onder de spoorbaan door op de Compierekade waar langs de weg pompoenen en courgettes te koop zijn. Grote dus dat is wel sjouwen!

Donderdag 29-october zijn we weer in Boskoop om 11:37 starten we in de Twaalfhoven. Met Yvon hebben we afgesproken dat die ons ergens oppikt, wij schatten in Reewijk maar dat valt tegen. De route is wel leuk, aan alle kanten water en doorkijkjes. Omstreeks 13:00 bellen we Yvon, die zal naar Reewijk-Dorp rijden want erg ver zijn we nog niet. Om 13:14 zijn we in Reewijk-Dorp, net als het begint te regenen. Gelukkig dat we deze keer niet terug hoeven te lopen, met die regen! Alles bij elkaar toch nog 8km gewandeld.

Zaterdag 31-october zoeken we Reeuwijk-Dorp weer op en gaan op weg naar Sluipwijk. Na bijna een uur lopen (smalle weg, bij elke auto even onderbreken want aan de kant) bereiken we de Reewijkse Plassen. Eigenlijk is het -op wat flauwe bochten na- een rechte weg, maar wel veel leuker dan het Molenslootpad! Na Sluipwijk kijken we voor een parkeerplaats als volgend beginpunt. Dat wordt Hortemansdijk 2. Daar gaan we niet overheen; wij slaan af naar de Zoetedijk. Op Nummer 7 grote verrassing: een palingboer en die is nog open ook; lekker zo'n broodje! Hij heeft ook nog wild, ganzenborst kopen we en een pont palingfilet wat ter plekke nog moet klaargemaakt. Smullen!

Vanaf daar is de terugweg best vermoeiend - via Reewijk-Tempel komen we na bijna anderhalf uur lopen weer bij de auto.

Op 2-november is het plan om vanuit ons vorig eindpunt naar Hogebrug te lopen en een volgende etappe naar Oudewater (oorspronkelijke bestemming was Schoonhoven maar dat ligt ons toch wat ver uit de route).

Maar het is wat minder mooi weer, regenachtig en veel wind. We lopen eerst naar Driebruggen (4km) en dan zou via Hogebrug terug nog 7 a 8 km zijn - dat vinden we allebei te lang. We lopen deze keer dezelfde weg terug, over het Wierickepad.